Z menším zpožděním přináším svůj pohled na rok strávený na Vysokém učení technickém Fakultě podnikatelské v Bc. oboru Manažerská informatika , byl jsem 1. ročník 2011/2012. Dávám hodnocení každého předmětu v semestru.
Pozn: Od roku 2013/ 2014 je pozměněn studijní program, hlavně v prvních dvou semestrech !
Více na stránkách:
https://www.vutbr.cz/studium/ects-katalog/detail-oboru?oid=8966
Pozn: Od roku 2013/ 2014 je pozměněn studijní program, hlavně v prvních dvou semestrech !
Více na stránkách:
https://www.vutbr.cz/studium/ects-katalog/detail-oboru?oid=8966
První semestr
Algoritmizace a programovací techniky
Už podle názvu je patrné, že jde o klasické programováni
konkrétně v jazyce Pascal. Přednášky nás seznámily stím, co se bude dělat
na cvičení. Účast na přednaškách nebyla valná, šlo to udělat i bez nich, ostatně přednášející stále opakoval, že programovaní si musíme zkusit sami. Na první (nebo spíš druhé) hodině cvičení jsme dostali rozřazovací příklad. Nepamatuji se konkrétně na zadání,
bylo to celkem jednoduché stačilo, kdybych si trochu pocvičil syntaxi v Pascalu
a měl bych to (zápočet), ale neměl. Cvičící byli dva,
měl jsem chlápka, který hodil na plátno příklad, dal nám 10 -20 min
podle obtížnosti na naprogramování. Byl celkem vstřícný museli jsme ptát, aby
vysvětlil trochu více. Jiné skupiny měli ženskou, ale nevím, jestli byla lepší,
asi jak pro koho. Začíná se vše od začátku, ify,cykly, na vše jednoduché
příklady typu faktoriálu, kalkulačky. Zlehka jsme se dotkli práce se soubory, o
pointrech nebyla řeč vůbec. S rozsahem jsem byl spokojený. Program, ve
kterém jsme psali, jménem Free Pascal
působil celkem „DOSovsky“. Odhaduji, že jsme jeden s posledních ročníků,
který ho používal.
Tento předmět neudělalo 30-40% lidí a zdál se být
nejtěžší. Neudělali to podle mě lidé,
kteří o programování v životě předtím nezavadili nebo se na to úplně vykašlali.
„Naučit“ se programovat za půl roku je výzva, můžete jen pochytit základy,
trochu se váš mozek naučí chápat algoritmy a rozumět jim. Ovšem samotná tvorba
algoritmů, to chce prostě sedět a psát programy sám. Zde byl asi problém.
Tříbení programátorských schopností je
potom práce na celý život. Záleží samozřejmě na šikovnosti jednotlivce.
Pokud se dostanete na předtermín,
konkrétní lidi vybírá cvičící, asi 30
lidí (sebechvála smrdí ,ale včetně mě) :-) dostanete A automaticky.
Datové a funkční modelování
Předmět pojatý v celku pohodově, opět se začíná úplně
od začátku. Přednášky mě celkem bavily, přednášející uměl zaujmout. Cvičící
vysvětloval srozumitelně, dokonce i poradil. Pokud jste dávali pozor na cvičení
a nekoukali do zdi nebo facebooku (ano i takoví jsou), stačilo to. Naučíte se identifikovat a popisovat okolní
svět způsobem, kterému rozumí počítačové databáze. Porozumíte tvorbě entit, jejich
atributů, zaznamenávat data z různých pohledů, vývojový diagram, stavový
diagram, toky dat atd. Čekal nás jeden malý projekt v Microsoft Accessu,
téma bylo volitelné, prakticky cokoli, zvolil jsem si autobusové spoje. Rozsah
předmětu byl akorát na pochopení základů, žádné velké věci. Většina lidí ho
udělala, zkoušející byl celkem rozumný. Považuji ho za jeden z nejužitečnějších
v prvním semestru.
Diskrétní matematika
Tato matika byla přívětivá, tak akorát náročná(jak pro koho)
s učitelem nejspíš nějakého tureckého původu. Vysvětloval srozumitelně, 3x se ptal, jestli
tomu rozumíme, připadal jsem si jak na střední.
Navíc z celé diskrétní matiky vybíral takové ty základy, což je dobře. Ekonom překoná a informatika neurazí. Ke
grupám a dalším takovým věcem jsme se nedostali, myslím že by to
bylo stejně zbytečné, algoritmem hledáním nejkratší cesty (užitečná věc) to skončilo. Pochopíte Booleovu algebru , základy logiky, výroky atd.
Matematika 1
Matematiky 1 se jistě
mnozí obávali, ale nebylo to zas tak obtížné, vlastně ti co přišli
z gymplu( nebo měli gympláckou matiku) jenom opakovali . Brali se jen
derivace a průběhem funkce jsme skončili, závěrečná písemka byla srovnatelná s mojí maturitou z matiky na lyceu. Systém je nastaven
tak že se píše jedna zkouška uprostřed a jedna na konci semestru, pokud nemáte
dostatečný počet bodů, nemáte zápočet. Samotná zkouška je taky písemná a potom
ji s vámi osobně opraví. O vašem osudu, to jestli budete mít zápočet, rozhoduje
něco přes 15 příkladů (+opravné termíny). Zde bych zmínil, že nevýhodu měli ti, co psali zápočty první
(jak to tak bývá, stím se těžko něco udělá).O pojmu spravedlnost, by se tady mohla vést vášnivá debata.
Zdálo se, že se s tím všichni nějak smířili, ostatně když už má každý druhy smartphone v kapse
pak něco hlídejte.
Základy PC
Jméno Základy PC, vystihuje snad pouze přednáškovou část.
Dozvíte se např. tak neuvěřitelnou věc typu z čeho se skládá počítač,
dokážete si představit, jaká byla účast. Cvičení by se to spíš jmenovat nějak ve stylu,
„Základy práce s kancelářskými aplikacemi , obzvláště
z Excelem.“ Cvičící za 15-30 min
něco ukázal s Wordem, Excelem, takové různé vychytávky typu kontingenčních
tabulek, seznamy atd.., pak jsme se mohli ptát, nebo jít domů. Nutno říct, že nějaké zapálení pro to, tam
zůstat hodinu a půl nikdo neměl, ani cvičící. V průběhu roku jsou tři testy
na počítači, pak ještě projekt za 15
bodu (které dostanou všichni kdo ho udělají), dohromady musíte mít aspoň 50
bodů na zápočet myslím. Na zkoušku je
nějaký test hodně podobný tomu vstupnímu, takže ABCD učivo z přednášek.
Tento předmět musím potupně opakovat, na písemky bylo málo času, zmatkoval jsem a někdy jsem
nepochopil, za co přesně dává body. Těsně mi nevyšel zápočet.
Druhý semestr
Databázové systémy
Předmět navazuje na Datové a funkční modelování. “Navazuje“
myslím skutečně navazovat, ne nějakou frázi z popisu předmětu. Poznatky
z minula celkem z velké části využijete. Pro ekonomy možná po
algoritmech další úskalí, posadí vás před počítač, prázdnou stránku a kóduj.
Naučíte se jazyk T-SQL , když se tomu budete věnovat, tak na dobré úrovni,
dostanete se triggerům nebo transakcím. Dostali jsme jeden celkem rozsáhlý projekt, zadání bylo
takové trochu chaotické, později
upřesněné. Hodnocení probíhalo tak, že jste cca 5 -10min povídali o vašem
projektu u počítače. Bud jste dostal méně nebo více bodů hlavně, že něco bylo.
Kdo chtěl, mohl si hodiny a hodiny hrát, kdo ne tak prošel i se štěstím
s nějakým základem. Zkouška byla se mi zdá dost o náhodě, kdo trefil dobré zadání tak to dal, někdo dostal hnusné a trápil se na několik termínů.
Většinou to bylo ve smyslu 20- 30 min naprogramovat proceduru. Potom samozřejmě ještě ústní teorie.Měl jsem A.
Matematika 2
Trochu navazuje na matematiku 1, brali jsme integrály,
nepřišlo mi to náročné, ale opět o vašem osudu rozhodne pár příkladů a to
jestli nejste náhodou v první skupině.Něco naučit , zopakovat je samozřejmě třeba. Profesor je stejný jako v matematice 1.
Makroekonomie
Musím říct, že jsem byl na tento předmět zvědavý. Jsem duší spíše informatik, ale vím, že kdo
zná ekonomická pravidla vládne světu :-).
Z knihovny jsem si půjčil takovou zelenou knihu Ekonomie pana Holmana, která byla
psaná velice, ale velice dobře. Dále taky Teorii mravních citů a Bohatství
národů od Adama Smithe. S těmito knihami byl předmět v celku easy.
Přednášky byly zábavné jen v první části, kdy pan docent komentoval
aktuality, pak probral teorii . Na cvičení nás měl taky člověk, který byl
v celku jako zapálený ekonom , ale trvala jenom hodinu , což mi připadalo
málo. Zkouška byla zajímavá, je formou testu a, b, c , v každém testu asi 20-30 otázek ,
vybráno ze seznamu asi 200-500 otázek. Variant
testů bylo asi 40, otázky nebyly úplně triviální, chtělo se to učit, ale
klíčem je pochopení zákona nabídky a poptávky na to se vše nabaluje. Ekonomie je rozhodně zajímavá věda. Z pohledu ekonoma vypadá svět rozhodně jinak. Samolibě se snaží jaksi "předpokládat " chování lidí a s těchto "předpokladů" potom skládá různé grafy a vůbec to místy působí, jako bychom chtěli popsat nepopsatelné, někdy to jde líp, někdy hůř . Předmět se mi líbil a určitě rozumím ekonomickým zprávám zase z trochu širšího hlediska :-). Jinak jsem dostal B tuším.
Kancelářské aplikace
Za kancelářskými aplikacemi se neskrývá nic jiného než
vývojář v Excelu, konkrétně Visual Basic for application. Je to
v podstatě taková zkrácená verze jazyka Visual Basic. Cvičící i přednášejí
byli stejní jako v algoritmech v prvním semestru, takže se předmět nese
v totožném duchu . Myslím že to nebylo pro většinu tak obtížné jako
algoritmy, mnohdy lidé co neudělali algoritmy tohle zvládli.Já jsem
se stím prostředím musel trochu seznámit, v algoritmech mi konzolovka
přišla celkem blízká, ale programováni v excelu, to byla pro mě novinka.
Nutno říct, že se naučíte poměrně užitečné věci, které se budou v budoucnu
jistě hodit, dojde vám, že v excelu nemusíte nic dělat dvakrát, stačí si
na to napsat makro. Dokonce jsem
tátovi zkoušel něco do práce, i když se to moc nepovedlo… Koneckonců
v excelu dělá skoro každý, takže doporučuju dávat pozor.
Principy učetnictví
Z tohoto předmětu jsem měl trochu obavy,
s účetnictvím jsem se předtím vůbec nesetkal. Někteří to vyloženě
opakovali ze střední. Na přednášky skoro nikdo nechodil, měla je taková starší paní a moc nezaujala. Naštěstí to nebylo tak obtížné, stačilo chodit na cvičení,
ale tam zároveň dávat pozor, nekoukat do zdi a každy tyden před dalším cvikem hodinu zopakovat. Jinak jsme měli ta cvika takovou
krásnou docentku, mluvila nahlas (nebo spíš pronikavě) a trochu z ní šel
strach. Ke konci nějak onemocněla a
místo ní se objevil mladý docent, který
tak nahlas nemluvil, ale látku vysvětloval krásně. Každopádně mě předmět nějak zvlášt neoslovil, hlavně že to mám (za C).
Angličtiny
V prvním i ve druhém semestru jsem měl angličtinu. Kdo si troufl hned na těžší angličtinu mohl si ji vybrat a měl po zímním semestru pokoj. Kdo ne měl nejdříve v zimě lehčí a potom v letě těžší hodiny. Pozor, musel jsem si vybrat už při zápisu. Byla jen hodina týdně, v prvním semestru jsem měl pana K., pohodář skoro se tam nemuselo chodit. Ve druhém semestru jsem chtěl zkusit někoho jiného, vybral jsem paní R., její systém byl o poznání organizovanější a nejspíše se člověk naučil více, ale musel i něco udělat. Zápočet byl formou testu a,b,c Zkouška písemná a poslech. Zápočet se mi zdál zákeřnější, ale nějak jsem to udělal.
Poznámka: Níže je čistě mé, subjektivní hodnocení.
Tak to bylo takové letmé hodnocení, šlo toho napsat více, ale myslím že to stačí. Po prvním roce si myslím, že to není vyloženě lehký nebo těžký obor. Měl jsem dost volného času, pro své zájmy, což je dobře. Spousta lidí tady má jistě i nějakou práci či brigádu, vždyt je to přece podnikatelská fakulta. Člověk na vysoké by se měl asi vyvíjet jednak svým rámcovým bc. oborem, ale i směrem, který si v něm sám vybere, tedy přesněji, soustředit se na ty předměty, které jej konkrétně zajímají, což tady lze a je to, dle mého, správně.
Někde děláte od rána do večera na projektech, které vám předem určí, což samozřejmě někomu vyhovuje, ale zbyde vám méně času na aktivity , které byste si rádi vyzkoušeli (at už jsou jakékoli) a pomohly (uškodily) vašemu rozvoji. Vysoká škola by vás měla (asi) zaměstnat, tak jako normální práce 6-10 hodin denně, pokud děláte více nebo méně, můžu jen konstatovat, že pravděpodobně je škola pod nebo nad vaše schopnosti. A trpí bud váš osobní nebo váš karierní život, štěstí je dle mého správné hledat někde mezi. Je to ovšem čistě věc ambicí, priorit a svobodné volby každého jednotlivce. Shrnuto, když se dělá cokoli užitečného s vášní, je to krásné, správné, jde to na lidech poznat a společnosti se to mnohonásobně vrací. To je ale na jiný článek. Důležité je najít si školu, která odpovídá vašim ambicím a ze které máte dobrý pocit. :-)
HHWeb Honza
Odkaz:
Hodnocení třetího semestru
Někde děláte od rána do večera na projektech, které vám předem určí, což samozřejmě někomu vyhovuje, ale zbyde vám méně času na aktivity , které byste si rádi vyzkoušeli (at už jsou jakékoli) a pomohly (uškodily) vašemu rozvoji. Vysoká škola by vás měla (asi) zaměstnat, tak jako normální práce 6-10 hodin denně, pokud děláte více nebo méně, můžu jen konstatovat, že pravděpodobně je škola pod nebo nad vaše schopnosti. A trpí bud váš osobní nebo váš karierní život, štěstí je dle mého správné hledat někde mezi. Je to ovšem čistě věc ambicí, priorit a svobodné volby každého jednotlivce. Shrnuto, když se dělá cokoli užitečného s vášní, je to krásné, správné, jde to na lidech poznat a společnosti se to mnohonásobně vrací. To je ale na jiný článek. Důležité je najít si školu, která odpovídá vašim ambicím a ze které máte dobrý pocit. :-)
HHWeb Honza
Odkaz:
Hodnocení třetího semestru
Hezký článek, díky :-)
OdpovědětVymazatVeľmi užitočné, ďakujem :)
OdpovědětVymazatDíky moc!
OdpovědětVymazatjak jsi to měl s časovou náročností ? Kolik dní v týdnu jsi měl přednášky a cvičení případně od kolika do kolika ? Děkuju ;)
OdpovědětVymazat