Psáno A.Smithem , jeho pohled na bohatsví a moc, výhod a nevýhod , které člověku dávají.
A.Smith - Teorie mravních citů (vydáno r. 1759)
Čast IV, kapitola I, Krása a umění,8,9,10
8 Když se
syn chudého člověka, kterému nebesa ve svém hněvu nadělila ctižádost, začne
rozhlížet kolem sebe, obdivuje postavení bohatých, chalupa jeho otce mu připadá
příliš malá, aby v ní bydlel, a představuje si, že by měl bydlet
v pohodlí paláce. Není mu po chuti, že musí chodit pěšky nebo snášet únavu
z jízdy v sedle. Vidí ty, kteří jsou postavením nad ním, jak jezdí ve
vozech, a představuje si, že by i on mohl cestovat s menším nepohodlím
v jednom z nich. Má pocit, že je přirozené, když nepracuje, chce si
co nejméně vydělávat vlastníma rukama a soudí, že by mu početná družina
sloužících pomohla od většiny nesnází. Myslí si, že kdyby toho všeho dosáhl,
spokojeně by seděl a byl zticha, protože by si vychutnával pomyšlení na štěstí
a klid své situace. Je okouzlen vzdálenou myšlenkou na takové štěstí.
To se
jeví jeho fantazii podobné životu nějaké vyšší vrstvy lidí, a aby toho dosáhl,
oddá se navždy honbě za bohatstvím a mocí. Aby dosáhl výhod, které si to
vyžaduje, způsobí si za první rok, ba za první měsíc svého úsilí větší
vyčerpání těla a víc neklidu mysli, něž kolik by jich vytrpěl za celý život
kvůli tomu, že by mu ty výhody chyběly. Studuje, aby vynikl v nějakém namáhavém
povolání. S ní nikdy neochabující pílí pracuje ve dne v noci, aby získal
větší schopnosti než jeho konkurenti, Pak se snaží tyto schopnosti veřejně
prosadit a se stejnou neúnavností žádá o jakoukoli možnost zaměstnání. Kvůli
tomu otevře svůj dům lidem; hostí ty, které nenávidí, a je úslužný k těm,
jimiž pohrdá. Celý život se honí za myšlenkou umělého a vytříbeného odpočinku,
kterého nikdy nemůže dosáhnout a pro který obětuje skutečný klid, jenž má po
celou dobu na dosah. Když ho na konci stáří nakonec měl získat, zjistí, že
v žádném ohledu není lepší než ta skromná jistota a spokojenost, kterou
pro něj opustil.
A teprve tehdy v posledních chvílích života, tělo vyzáblé
od dřiny a nemocí, mysl trýzněnou a podrážděnou vzpomínkami na tisíce příkoří a
zklamání, se kterým se kdy setkal –jak si představuje- kvůli křivdě se strany
nepřátel nebo kvůli zradě a nevděku svých přátel, začíná konečně
zjišťovat, že bohatství a moc jsou pouhé neužitečné cetky, které nejsou o nic
příhodnější pro dosažení pohody těla a klidu mysli než kazety s manikúrou,
které mají milovníci hračiček; a stejně jako ty sady přinášejí lidem, kteří je
nosí s sebou, více nesnází, než kolik pohodlí jim mohou dopřát díky
výhodám, které poskytují. Jediný rozdíl, který je mezi nimi, je že, výhodnost
bohatství a moci je viditelnější než výhodnost manikúry. Paláce, zahrady,
kočáry se spřežením, dvořanstvo mocných, to jsou předměty, jejichž komfort
je zřejmý každému. Nepotřebují, aby
jejich majitel ukazoval, v čem spočívá užitečnost. Sami od sebe ji
přijímáme, prostřednictvím sympatie máme radost z uspokojení, pro jehož
dosažení jsou tyto předměty uzpůsobeny, a tím toto uspokojení chválíme. Ale
zvláštností zubního párátka, šťourátka do ucha, strojku na stříhání nehtů nebo
jakékoli jiné podobné cetky tak zřejmá není. Jejich výhodnost může být možná
stejně velká, ale není tak nápadná, a my se tak snadno nepřidáme
k uspokojení člověka, který je vlastní.
Jsou proto méně rozumnými předměty ješitnosti než
velkolepost bohatství a moci, a vtom spočívá jediná výhoda, kterou bohatství a
moc mají. Mnohem účinněji uspokojují lásku ke skvělé pověsti, která je pro
člověka tak přirozená. Někdo, kdo žije sám na pustém ostrově, by snad mohl pochybovat,
zda by k jeho štěstí a potěšení víc přispěl palác, nebo sada takových malých
vymožeností, které manikúra běžně obsahuje. Má-li ale žít ve společnosti, pak
zde vskutku není co srovnávat, protože v tomto případě, stejně jako ve všech
ostatních situacích, bereme trvale větší ohled na city pozorovatele než na city
člověka, kterého se to skutečně týká, a uvažujeme spíš o tom, jak budou jeho situaci vnímat jiní lidé, než jak
ji bude vnímat on sám. Když však zkoumáme, proč pozorovatel s takovým obdivem
oceňuje podmínky bohatých a mocných, zjistíme, že to není ani tak kvůli
mimořádnému pohodlí a potěšení, kterých si - jak se domníváme - užívají, ale
pro nesčetné důmyslné a vytříbené vynálezy pro podporování tohoto pohodlí a
potěšení. Pozorovatel si dokonce ani nepředstavuje, že bohatí a mocní jsou
opravdu šťastnější než ostatní lidé, ale představujeme si, že mají více
prostředků pro štěstí. A hlavním zdrojem tohoto obdivu je důvtipné a promyšlené
přizpůsobení těchto prostředků účelu, pro který jsou určeny. Ale v zemdlosti
nemocí a vyčerpání staří se potěšení ze zbytečných a prázdných výhod moci
vytratí. Tyto výhody již člověku v takové situaci nedokážou vnutit ten úmorný
shon, jímž ho předtím zaměstnávaly. V srdci proklíná ctižádost a marně lituje
lehkosti a nedbalosti mládí, radostí, které jsou navždy pryč a které bláhově obětoval
tomu, co mu poté, kdy to získal, neposkytlo žádné skutečné uspokojení. Z tohoto
bídného pohledu se moc jeví každému, koho těžkomyslnost nebo nemoc přinutí, aby
bedlivě sledoval svou vlastní situaci a uvažoval o tom, co mu vlastně skutečně
chybí ke štěstí. Moc a bohatství se ukážou být tím, čím doopravdy jsou,
obrovskými a pracovitými stroji vynalezenými k tomu, aby pro člověka stvořily
pár bezvýznamných vymožeností, které spočívají ve vytrysknutí toho nejhezčího a
nejjemnějšího, co musí být pomocí úzkostlivé péče uchováno v pořádku a co se
přes veškerou naši starostlivost může každou chvíli rozsypat na kousky a ve
svých troskách rozmačkat svého nešťastného majitele. Jsou to ohromné stavby, jejichž
vztyčení vyžaduje celoživotní práci, jež každou chvíli hrozí zasypat člověka,
který v nich přebývá, a jež ho, dokud stojí, nemohou ochránit od žádného z těch
nejhorších sezonních drsných poryvů i když ho snad ušetří pár drobných
nepříjemností. Zadrží letní přeháňky, nikoli zimní bouře, a vždy ho ponechají -
stejně jako předtím a někdy dokonce ještě víc - vystaveného úzkosti, strachu. Starostem,
nemoci, nebezpečí a smrti.
9 Ale i
když tato rozmrzelá filozofie, která je v době nemoci a pokleslého ducha dobře
známá každému, tak naprosto snižuje cenu všech těch velkých věcí lidské touhy,
ve chvíli, když se naše zdraví zlepší a máme lepší náladu, se nám nikdy
nestane, že bychom se na ty věci nedívali z mnohem příznivějšího hlediska. Naše
představivost, která se zdá být bolestí a starostmi stísněná a stěsnaná do naší
vlastní osoby, se v době pohody a úspěchu rozpíná na všechny věci kolem nás.
Jsme pak okouzleni krásou toho pohodlí, které vládne v palácích, i životem mocných,
a obdivujeme, jak je všechno uzpůsobeno k tomu, aby to podporovalo jejich pohodlí,
bránilo jakémukoli nedostatku, uspokojovalo jejich přání a bavilo a
obveselovalo jejich nejnicotnější tužby. Jestliže přemýšlíme o skutečném uspokojení,
které jsou všechny tyto věci schopné poskytnou, jako takovém a odděleném od krásy
toho zařízení, které se hodí k jeho podpoře, vždy se nám jeví jako nanejvýš opovrženíhodné
a bezcenné. Ale málokdy ho vidíme v tomto abstraktním a filozofickém světě. Rádi
ho ve své představivosti zaměňujeme s pořádkem, s pravidelným a harmonickým
pohybem systému, stroje nebo hospodářství, jehož pomocí vzniká. Radosti
bohatství a moci, když se na ně díváme z tohoto pohledu, zasáhnou naši představivost
jako něco velkého, krásného a vznešeného; získat je stojí za všechnu tu dřinu a
snahu; které pro to rádi poskytujeme.
10 A je to
dobře, že nás příroda takto šidí. To, co burcuje přičinlivost lidí a udržuje ji
v trvalém pohybu, je právě tento podvod. Právě on jako první podnítil lidi k
tomu, aby obdělávali půdu, stavěli domy, zakládali města a státy a aby vynalézali
a vylepšili všechny dovednosti a zručnosti, které povznášejí a zdobí lidský
život, které zcela změnily celý vzhled zeměkoule, přeměnily divoké přírodní
lesy na příjemné a úrodné roviny a z neplodného oceánu bez cest udělaly
zásobárnu živobytí i důležitou hlavní spojovací cestu k různým národům na zemi.
Touto prací donutili lidé zemi, aby zdvojnásobila svou přirozenou plodnost a
aby uživila ještě větší množství obyvatel. To, že hrdý a necitlivý majitel
obhlíží svá rozlehlá pole a bez jediné myšlenky na nouzi svých bratří v představivosti
sám konzumuje celou úrodu, která na nich roste, nemá žádný účel. Domácké
přísloví, že oči můžou, kde břicho už nemůže, nebylo nikdy ověřeno lépe než v
jeho případě. Velikost jeho žaludku je v nepoměru k nesmírnosti jeho tužeb a
nepřijme toho víc než žaludek toho nejhoršího rolníka. Zbytek musí rozdělit
mezi ty, kteří velice kultivovaným způsobem připravují tu trošku, kterou
spotřebuje on sám, mezi ty, kteří budují palác, v němž ta troška má být
konzumována, mezi ty, kteří poskytují a udržují v pořádku všechny ty různé
tretky a nicotnosti, které mají místo v životě mocných. Ti všichni tak čerpají
z jeho přepychu a rozmaru ten dílek nezbytnosti k životu, který by byli marně
očekávali od jeho lidskosti a spravedlnosti. Plody půdy tak vždy živí téměř
takový počet obyvatel, jaký jsou uživit schopny. Bohatí si z té hromady pouze
vybírají, co je nejvzácnější a nejpěknější. Spotřebují o trochu více než chudí
a navzdory svému přirozenému sobectví a hrabivosti se s chudými dělí o plody
veškerého snažení, ačkoli při něm myslí pouze na výhodnost pro sebe, ačkoli
jediným účelem, který očekávají z práce všech těch tisíců, které zaměstnávají,
je ukojení svých marnivých a nenasytných tužeb. Jsou vedeni neviditelnou rukou
k tomu, aby nezbytnosti k životu rozdělili téměř stejně, jak by to bylo
provedeno, kdyby země byla rozdělena na stejné díly mezi všechny její
obyvatele, a tak aniž by to zamýšleli, aniž by to věděli, napomáhají zájmům
společnosti a poskytují prostředky k rozmnožování druhu. Když prozřetelnost rozdělila
zemi mezi několik málo ušlechtilých pánů, na ty, kteří byli při dělení zdánlivě
opomenuti, nezapomněla ani je neponechala jejich vlastnímu osudu. I tito lidé
si užívají svůj díl ze všeho, co se vypěstuje. Co se týče toho, na čem je
založeno opravdové štěstí lidského života, nejsou na tom v žádném případě hůře
než ti, kteří se zdají být tak vysoko nad nimi.
V pohodě těla a klidu mysli jsou všechny různé vrstvy téměř na stejné
úrovni a žebrák, který se sluní v příkopě u silnice, cítí tu jistotu, pro
kterou králové vedou války.
Žádné komentáře:
Okomentovat